19.09.24 LGBF61 "Left Handed Calligraphy"

Jag gick runt på Stadsbiblioteket och botaniserade men letade inte efter något speciellt. Jag ville istället se vilka böcker som kunde hitta mig. Mellan två tjocka böcker om kalligrafi stod den där lite försynt. “Left handed calligraphy”. Jag skrattade till av den fåniga associationsbana som skenade iväg. 

En skola för alla  är en ståndpunkt som politiker och pedagoger ständigt skanderar när de ska debatteras om visionen av skolans. Men vad menas egentligen med en skola för alla? Att alla har rätt till skolgång? Fram till slutet av grundskolan är ju detta en lag så annat vore väl konstigt. Nä, de menar, enligt min tolkning, att skolan ska vara en plats för lärande och kunskapsutveckling oavsett vilka redskap och erfarenheter eleven har i sin ryggsäck. Detta innebär i praktiken att pedagoger bör utforma undervisningen med utrymme för elever med olika nivåer och förkunskaper inom ämnet att nå lärandemål och utveckla dess specifika förmågor. Men om man ställer sig i ett klassrum med över 30 elever inser man ganska snart att deras kunskaper är splittrade. Lås oss likna det vid ett maratonlopp. Alla som startar kommer förmodligen att komma i mål, dock inte samtidigt utan tempot kommer kraftigt att variera. För att en skola ska vara för alla behövs därför en undervisning som inte syftar till att alla ska springa ett marathon utan som tar hänsyn till att alla inte kommer löpa i samma tempo. Målet bör inte vara att klassen klara distansen utan att springtekniken och konditionen ska öka. Hur skapar man då en undervisning som tar hänsyn till och till och med drar nytta av klassens mångfaldiga kunskapsnivåer? Att dra nytta av klassens olikheter tror jag är av betydelse för att utveckla en undervisning för alla, men långt ifrån en verklighet. 

Den lilla boken för vänsterhänt kalligrafi blev för mig symbolisk. Att alla andra i klassen skulle lära sig skriva med vänster hand skulle vara en otänkbar situation. 


Fortsatta tankar: 

  • En skola för nästan alla

  • Vilka är alla?

https://specialpedagogik.se/en-skola-for-nastan-alla/

  • En skola för alla (på danska, norska och svenska). Dessa tre uttryck anses ha en likvärdig betydelse, nämligen att det inte endast ska handla om integrering genom att ta emot alla elever, utan även inkludering, en skola som kan erbjuda alla elever en likvärdig utbildning på individens nivå 

https://sv.wikipedia.org/wiki/En_skola_f%C3%B6r_alla

  • Glappet mellan teori/ideologi och praktik

LGBF61 |
Upp