18.09.27 Reflektionsinlägg

Under veckan har jag arbetat med mina gestaltningar och låtit dem ta två vägar. Jag tycker att det just nu är för tidigt in i processen att avfärda idéer innan de riktigt har tagit form.

En väg som har tagit är tankar kring själva processen och frågor jag ställt mig så som: 
Vad innebär det för processen att appropriera? Hur hitta sig själv genom andra - på egen hand? Hur kan görandet förändra processen till skillnad från tänkandet? Samt tankar kring elevers skapande. Enligt min erfarenhet tittar de ofta på bilder som de tycker är snygga eller coola och vill göra samma sak, men skäms eller gömmer referensbilder, förmodligen i tron om att de ska få underkänt om de härmar en annan konstnär. Jag började reflektera över rädslan för att vara estetiskt tillfredsställd med sitt skapande men inte kontextuellt eller narrativt, både som elev, men också mitt eget skapande.

Den andra delen av processen handlar om det fysiska ting som jag har skapat. Jag har fortsatt och utvecklat de två spår som jag tidigare startade.

1. Från Fatmis verk In the abcence of evidence to the contrary har tagit inspiration och gått vidare att titta på burn-in-image och försökt återskapa dessa genom färg med rakel. Jag har tittat ut genom mitt fönster för att sedan stänga mina ögon och måla det som rör sig och försvinner.

2. Från samma verk kom också tankarna kring kodning i skolan och vidare kom jag in på creative coding. Men det var för stort för att lära mig under denna korta tid. Jag har däremot fortsatt på den tanken om hur kodad slump kan generera mönster som rör sig ( Perlin Noise ) och började göra målningar med en teknik där slumpen styr. Detta är en teknik som jag har sett andra konstnärer, tex Carl Krull, arbeta med men som jag inte har testat själv. Här återkommer den rädsla som jag tidigare pratade om, att enbart vara nöjd estetiskt  - men inser grunden i sitt verk/skapande. Men här tror jag att görandet kommer att förändra processen och genom att fortsätta appropriera möjliggöra tekniken att bli min egen, och sätter mitt skapande i ny kontext.



(null) (null) (null)
(null)




Upp