LGBD56 Inför studiebesök

Jag kliver varje veckan in i olika typer av bildklassrum. Salarna skiljer sig både vad gäller storlek, utformning, möblering, ljusinsläpp och materialval. Anledning till att jag nu träffar bildlärare från Göteborg och göteborgs kranskommun är att jag vill få en förståelse för hur den fysiska lärmiljön påverkar lärandet. Om rummet som lärandet bedrivs i har en betydande roll för hur eleverna rör sig, hur de arbetar, hur det i sin tur påverkar deras mående och inlärningsförmåga. 

I början av projektet gick jag in med tankar om att klassrummets utformning, och framförallt dess utsmyckning och möblering skulle ha stor påverkan på den pedagogiska arbetet i rummet och utfall av lärande. Den sal som jag själv undervisar i är allt annat än det du tänker om en bildklassrum. Jag undervisar förvisso inte i renodlad bild utan i design-ämnen och digitalt skapande. Men stoffet i undervisningen behandlar bild. Väggarna i rummet är kalt vita, golvet i grå linoleum och bänkar i ljusa toner med kontrasterande svarta plaststolar. Klassisk lysrörsbelysning hänger från taket och ljusinsläppet från fönsterna regleras med svarta rullgardiner som ofta är neddragna till hälften. Någon tavla med elevarbete hänger i vissa fall uppe men generellt är rummen rena och avskalade från onödigt stimuli. Möblerna i rummet är placerade med två stolar vid varje bord med riktning så att alla elever kan se tavlan och den projektorduk som går att rulla ner framför whiteboarden. Inga materialskåp med pennor, papper eller annat material för att skapa med står öppna för eleverna att använda. Det enda material som förs in i salen är det som eleverna eller läraren själva tar med. Att bedriva undervisning med fokus på kreativitet och samarbete känns i vissa fall som en utmaning. 

När jag besöker museum inspireras jag framförallt till utställningar där konstnären eller konsthallen använder sig av rummet i interaktiva installationer. Min lekfulla sida träder fram och jag undersöker, inte sällan med en vän, genom lek och informellt lärande om verkets betydelse. Ett verk som blir till med mig väcker min kreativitet, kommunikativa och analytiska förmåga att förstå och vilja tolka konsten. Inte för att finna ett rätt svar, men för att glädjas och utvecklas av den. Det är i den här kontrasten mellan kala lärande miljöer och lekfull interaktiv konst som mitt arbete tar avstamp.

 
LGBD56 |
Upp